9 nov. 2017

En ik schrap ze

Deze week heb ik een klein stukje geschreven. Een belangrijk stuk vind ik zelf. Het speelt nu steeds op de achtergrond door mijn hoofd. Hoe zal ik vanuit hier verder gaan? Hoe zal ik het verder uitbouwen? Hoe maak ik het niet te breed? Hoe...

BIJPERSONEN

Ik ben ook bezig met de karakters van Yuna's vriendinnen. Het zijn (maar) bijpersonen. Ze mogen niet in het volle licht komen te staan maar ik wil wel dat ze ECHT zijn. Dat is een uitdaging! Ik las dat  bijpersonen bedoeld zijn om de ontwikkeling van de hoofdpersonage te sturen. Ik kan ze gebruiken om mijn personage tegen te werken. Maar ik kan ze ook gebruiken om iets toevoegen. Iets dat mijn hoofpersonage nog niet ontdekt heeft. Zoveel mogelijkheden!



IK SCHRAP ZE

Ik las dit:
Heb je personages die helemaal niets toevoegen aan je verhaal? Schrap ze. 

In het echte leven doe je dat niet zomaar.  Personen die nu nog niets toevoegen kunnen onverwachts grote waarde voor je krijgen. Maar in mijn boek heb ik de keuze om het wel te doen. Dus kijk ik nu al mijn verhaal na op personen die niets toevoegen. En ik schrap ze


GIVE AWAY

Volgende week, op 18 november hoop ik 50 jaar te worden. Ik wil op mijn blog daarom graag mijn laatste boek èn een agenda verloten.

Zaterdag meer daarover!

13 opmerkingen:

  1. Je bent in ieder geval goed bezig,Aritha.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I get all sort of ideas in my head but then I forget them :-))) Keep well Diane

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O you should write them down in a booklet, Diane.

      Verwijderen
  3. Que legal! Estou tendo aulas para escrever personagens. Mas é difícil. Descobri que tenho vocação para poesia. Mas ainda quero escrever meu livro.
    Bjos, tenha um ótimo fim de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado! Boa sorte com suas atividades criativas. É este bom português?

      Verwijderen
  4. Mooi symbolisch, dat schrappen van onnodige personen ;-)

    Nog 7 nachtjes slapen... Kijk je uit naar je verjaardag?

    Warme groet,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb er erg veel zin in. Zo bijzonder dan ik al vijftig ben. Bijna dan. Elk jaar erbij is een zegen.

      Verwijderen
  5. Personen schrappen, dat kan alleen als je schrijver bent ja :) Wel een interessante gedachte dat je bijpersonen kunt gebruiken om de hoofdpersoon te vormen... zo hebben we elkaar nodig!
    Een give-away, wat spannend, ik hou je blog in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. In die richting dacht ik ook Marja (samen elkaar nodig hebben).

      Verwijderen
  6. en zo ben je lekker bezig volgens mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Personen schrappen, ja dat is misschien wel een goed idee. Dank je voor je stukje weer.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks, ik kom ook op jouw blog kijken vandaag of morgen! Tot dan.