2 sep. 2015

Verhaal uit het stof en schrijven over Crohn

Eerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie bemoedigende reacties (en mails) op mijn vorige blog. Wat heeft me dat geholpen. DANK!

Prikbord
Gisteren ben ik eindelijk weer echt in mijn schrijfkamer geweest. Mijn zoon heeft een foto genomen dus het bewijs is er! Op de foto zie je ook het grote nieuwe prikbord boven mijn bureau. Ik heb het nu in gebruik genomen.



Oud verhaal uit het stof
Ik heb een oud verhaal uit het stof gehaald. Tien hoofdstukken had ik al klaar en ik heb gekeken wat er in die hoofdstukken afspeelde. Het gaat over: een meisje van 10 / een verhuizing / je plekje vinden / heimwee / jaloezie / angst voor afwijzing /  liefde voor vlinders / eerlijkheid /  dikke papa waar ze zich voor schaamt / vriendschap.

Crohn / colitus ulcerosa
Ondertussen denk ik na over het schrijven van een kinderboek over de ziekte van Crohn / colitis ulcerosa. Ik ben al informatie aan het verzamelen. Er zijn redelijk wat jeugdboeken over kanker. En over eczeem. En over anorexia. Maar geen enkele over deze darmziektes, die je zoveel last kunnen bezorgen.

  •  Informatie is welkom!

In Lezen nummer 3 staat een mooi artikel over de kinderliteratuur als apotheek. "Een boek kan je niet genezen als je ziek bent. Maar dat lezen helend kan werken, wordt steeds breder ondersteund."  (citaat Joukje Akveld). Wil je het gratis tijdschift Lezen ook ontvangen, klik dan op de link hierboven. Je kunt je via deze website aanmelden.

Ben je zelf al weer met één van je hobbies begonnen? Of heb je daar,  nu de vakantie voorbij is, juist minder tijd voor?

17 opmerkingen:

  1. Ik ken inderdaad geen boek dat over deze ziekte gaat. Dat oude verhaal lijkt ook wel wat hoor! Ga je dat nog oppoetsen? Deze week pas zijn de laatsten hier naar school dus eerst nog wat poetsen. Ik wil wel weer nieuw haakwerk opzetten en natuurlijk lees ik.
    (Ik wacht op jouw mailtje...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die ga ik oppoetsen. Eerst maar eens iets afmaken. Isdemailaangekomen ;-)

      Verwijderen
  2. Wat een goed idee Aritha, Ik wens je Gods wijsheid toen met het schrijven van het boek. We gaan met Good Morning Girls NL weer in een nieuw bijbelboek beginnen volgende week daar kijk ik echt naar uit. Dankzij jouw ben ik daarbij betrokken geraakt. Ook ben ik bezig met een nieuwe bijbelstudie van Beth Moore. Mijn honden natuurlijk en scrappen en pocket letters. Dus ja hobbies genoeg, tijd ??? ah das een andere blog waard :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar gaat veel tijd inzitten hè?! Veel Zegen!

      Verwijderen
  3. Er is een boek over dit onderwerp. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen kinderboek. Maar dat zei ik ook niet. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oppoetsen van een oude verhaal? Dat klinkt als een oma ;-) Doen wij als opa en oma inmiddels ook regelmatig. Een jeugdboek over Crohn lijkt mij als ervaringsdeskundige een goede zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik het stokje aan jou doorgeef. Misschien is zo'n boek iets voor jou. Om te schrijven.

      Verwijderen
  6. Fijn,dat je weer ijverig bezig bent,Aritha.
    En dat is inderdaad een interessant onderwerp.
    Heftige aandoening is het.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad! Dank je wel voor je berichtje.

      Verwijderen
  7. Goed hoor om weer een boek te beginnen. Alleen........ik vind het zo jammer dat kinderen dat al allemaal moeten lezen. Ik wil zo graag dat kinderen onbezorgd kunnen leven,het GROTE leven komt vlug genoeg. Woorden van een oude Oma......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb best nagedacht over wat jij hier schrijft en ik keek terug naar wat voor boeken ik vroeger greep. Dat waren altijd avonturenboeken. Daar smeekt mijn jongste zoon om ... Op dit moment denk ik niet dat ik over Crohn kan schrijven.

      Verwijderen
  8. Wat heerlijk om weer met nieuwe ideeën aan de slag te gaan. Hier hebben we het haakvirus ;) helaas ff stoppen vanwege pijn. Maar oh wat is dat lastig. Het kriebelt aan alle kanten. Heel veel sukses met schrijven! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer van dat haken. Zijn er geen hulpmiddelen zodat je je pols bijvoorbeeld recht kunt houden? Hoop je gauw te zien.

      Verwijderen
  9. Je hebt een mooi schrijvers hoekje,nu kunnen we zien waar de verhalen vandaan komen
    een goed onder werp. Aritha...verdiend de aandacht!
    Wens je goed weekend.
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar ik twijfel. Misschien later ...

      Verwijderen

Thanks, ik kom ook op jouw blog kijken vandaag of morgen! Tot dan.