20 aug. 2015

Negatieve recensie en veel schrijfplezier

De vakantie is bijna voorbij. Ik ben me een klein beetje aan het klaarmaken voor mijn nieuwe projecten. Ik kocht een heel groot prikbord voor boven mijn bureau in mijn schrijfkamer. Ik kreeg opeens weer zin. Maar ik blijf me toch afvragen of ik wel talent genoeg heb om een boek op de markt te brengen.



Negatieve recensie
Dat komt omdat ik een negatief review kreeg op mijn boek Senta's Bruidsvlucht. Wat ik las maakte me onzeker omdat ik  juist zo gezwoegd heb op die dingen.

Elizabeth Kooman schrijft: Echt meegenomen word je door dit boek niet, en dat komt mede door de slechte stijl. Gevoelens worden met clichés beschreven of slechts benoemd in plaats van getoond. De personages krijgen weinig diepgang, veranderen ongeloofwaardig snel van gedachten over elkaar en hun wereld- en godsbeeld.

En zij heeft er verstand van want zij is freelance recensent, redacteur en tekstschrijver.

Schrijfplezier
Ik voel me geen top auteur. Ik ben op dit moment op zoek waar ik echt over wil schrijven. En waarom eigenlijk. Maar ik weet wel dat ik enorm geniet van het schrijven als ambacht. En dat ik nog steeds nieuwe dingen leer :-)

17 opmerkingen:

  1. Hè, wat vervelend, zo'n gevoel. Jouw teleurstelling is voelbaar. Zoiets kan je echt wel een paar dagen in beslag nemen. De recensente heeft wel de moeite genomen om er kritisch naar te kijken. Heel veel boeken worden helemaal niet gerecenseerd, toch? Heb je het idee dat je begrijpt wat ze bedoelt? Kan je er mee uit de voeten in een volgend verhaal?

    Prachtig dat je nog steeds het schrijfplezier kunt voelen. Dat is toch wel een vereiste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De eerste vraag is: WAAROM schrijf ik? De rest volgt vanzelf wel, vroeger of later ;-)
    Als je er zelf maar plezier in hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar wie zegt dat deze persoon het goed heeft. Het zijn haar beweringen. Wellicht had ze het wat minder aanvallend voor je geschreven en het iets meer bij zich zelf kunnen houden. Door in de Ik vorm te schrijven. Doe wat je moet doen, dit is een mens die het schrijft, voor God ben je er niets minder om :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeerde een reactie te plaatsen, maar drukte te snel op enter. Ik begrijp je gevoel, toen ik pas een negatieve reactie op mijn boek kreeg voelde ik me heel vervelend, ook al kwamen er genoeg positieve reacties. Wat ik het belangrijkst vind is de reden van het schrijven. Ik schrijf vooral voor mezelf en wat anderen ervan vinden, dat moeten ze zelf weten!
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge zo'n recensie is niet mals...Het is je pennenvrucht, iets wat je heel dierbaar is. En als er zo'n reactie komt...Maar er zijn toch heel veel lezers die Senta's bruidsvlucht wel mooi vinden?
    Zoveel mensen zoveel meningen. Misschien kun je er voor je nieuwe boek iets mee..maar misschien ook niet..het zij zo..laat je je niet weerhouden om met vreugde na te denken over je volgende project. En uiteindelijk ben je maar aan Een verantwoording schuldig. Als je Heer er blij mee is dan mag jij het ook zijn. En het gaat erom of het vruchten van eeuwigheidswaarde heeft opgeleverd. https://www.youtube.com/watch?v=UFrdJ2V3r7Y

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge, wat een nare recensie! Mensen denken vast niet aan de schrijver op het moment dat ze zoiets schrijven! Ze mag er dan verstand van hebben, ik hoop dat je je niet laat ontmoedigen door 1 persoon. Misschien kun je eens opbouwende feedback vragen aan iemand die er verstand van heeft. Als je daar zin in hebt tenminste. Want als het niet je doel is om een groot schrijfster te worden is dat helemaal niet nodig. Dan kun je gewoon schrijven omdat je het graag doet. Moeilijk om zo'n commentaar naast je neer te leggen denk ik? Stom is dat hé. Al krijg je 100 lovende reacties, die ene negatieve blijft toch hangen. Wens je toe dat je blijft doen waar je je goed bij voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge zon recensie is goed voor gepieker! Snap je gevoel helemaal! Maar ik sluit me toch bij de vorige reacties aan! Niets wat je schrijft zal iedereen mooi vinden. Jij vind ws ook niet alles wat je leest even mooi. Maar dat zegt misschien meer over de lezer dan over de schrijver! Sterkte om dit een plekje te geven en je weg te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Poeh, da's inderdaad geen vriendelijke recensie. Nou vind ik de meeste recensies vaak negatief kritisch, dus trek je daar niks van aan. Alleen de grote schrivjers krijgen positieve recensies, maar daar wordt voor betaald :)
    Ik zie het maar zo dat deze recensist je boek persoonlijk zo ervaren heeft... so what? Iedereen ervaart het anders. Wat de een prachtig vindt, vindt de ander gruwelijk.
    Je boek is in elk geval een recensie waard, zo kan je het ook zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat je ondanks zo'n recensie gewoon doorzet en niet opgeeft vind ik bewonderenswaardig! En precies wat je gewoon moet doen! Wat een paar woorden al wel niet met onze gedachten kunnen doen... Het is idd maar een mening! Recensies zijn altijd meningen. De één vindt dit fijn om te lezen, de ander dat! Dus blijf gewoon schrijven want er zijn altijd mensen die wel door je schrijven worden geraakt:)! En dat zijn juist de mensen waarvoor je schrijft! De mensen die wel positief zijn over jouw schrijven:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laat je niet ontmoedigen Aritha! Zelfs topauteurs krijgen negatieve recensies, geen enkele schrijver ontkomt eraan.
    Ben het met Hans eens dat het goed is om jezelf af te vragen waarom je schrijft en voor wie?
    Gewoon lekker doorschrijven en proberen negatieve kritiek naast je neer te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aritha, ik heb opnieuw de recensie doorgelezen. Ik begrijp helemaal waarom het jou zo'n knauw heeft gegeven. Als juf heb ik 100den rapporten geschreven - eigenlijk een recensie over het leergedrag en ontwikkeling van het kind. Daar heb je ook een bepaalde vaardigheid voor nodig.

    Omdat ik het niet alten kon heb ik de recensie opnieuw in mijn bewoording geschreven - let wel, ik heb je boek niet gelezen- en doe dit omdat er een boodschap in zit die gewoon bot en onaardig, afbouwend en negatief overkomt. Ik ben van mening dat een recensent niet alleen het boek moet voorproeven maar ook aandacht en feedback moet geven aan een schrijver zodat die wat met de opmerkingen kan. Zo ook recesenten die in restaurants alleen maar kritiek uiten en geen aanbevelingen doen om volgende keer 'beter' te kunnen presteren.

    Hieronder de recensie - en daaronder de mijne. Misschien helpt het - misschien niet maar ik wilde dit toch even aan jou kwijt. En...weet je ik hou wel van wat je schrijft. Hopelijk mag ik en velen met mij lang blijven genieten.

    Recensent
    Echt meegenomen word je door dit boek niet, en dat komt mede door de slechte stijl. Gevoelens worden met clichés beschreven of slechts benoemd in plaats van getoond. De personages krijgen weinig diepgang, veranderen ongeloofwaardig snel van gedachten over elkaar en hun wereld- en godsbeeld.

    Anita.
    Bij het lezen van dit boek werd ik niet bepaald meegesleurd in het verhaal. Ipv duidelijke beschrijvingen van de gevoelens van de personages- werden er voor mijn gevoel teveel cliches gebruikt. De personages zelf bleven te oppervlakkig- in het verhaal miste ik wat dieptegang in de beschrijving van hun persoonlijkheden. Het snelle veranderen van gedachten over elkaar, de wereld en hun Godsbeeld kwam mij te ongeloofwaardig over.
    ( hopelijk haal je uit zo'n bericht meer dan alleen maar het gevoel afgerammeld te zijn ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is inderdaad niet leuk,Aritha.
    Maar het is slechts een mening van één iemand.
    Maar dat je het je aantrekt,dat kan ik heel goed begrijpen.

    Maar,schrijf maar lekker door,hoor.
    Je niet laten ontmoedigen,maar dat doe je geloof ik ook niet.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou Aritha
    ook van mij ff reactie ik sluit mij helemaal bij de vorige mensen aan, enne dat zij er verstand van heeft, weet ik nog zo net niet, als recensent lees je soms veel te kritisch en met je eigen gevoel denk ik

    En al die mensen dan die juist geraakt zijn en meegesleurd worden in je verhaal van dat boek, en die vragen om een vervolg???
    Nee hoor, blijf asjeblieft dicht bij jezelf en je hart

    BeantwoordenVerwijderen
  15. DANK JULLIE WEL ALLEMAAL! WAT EEN BEMOEDIGING ZO!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Aritha,laat je niet ontmoedigen,
    blijf je schrijf plezier en geloof in je zelf vast houden!!
    en gewoon door gaan,
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel vervelend. Ikzelf heb ook wat negatieve kritiek gekregen op mijn boek vlinder uit cocon en moest even slikken. Maar aan de andere kant heeft het mij aangezet om door te gaan met schrijven en te proberen om mijn volgend boek echt te laten knallen. Geef niet op en schrijf door.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks, ik kom ook op jouw blog kijken vandaag of morgen! Tot dan.