23 jan. 2015

Vijf jaar bloggen en open einde of niet

Op 23 januari 2010 begon ik deze blog. En nu is het al weer vijf jaar geleden. Grappig dat ik het zo lang heb volgehouden en dat jullie zijn gebleven. Inmiddels heb ik drie boeken uitgeven tijdens het bestaan van mijn blog.


Meer plezier
De afgelopen tijd schiet ik lekker op met het boek. Ik krijg er meer plezier in en vind het leuk om naar het einde toe te schrijven. Er gaat nog iets onverwachts gebeuren. En ik moet een paar verhaallijnen afwikkelen. Misschien krijgt mijn boek een open eind. Maar daar ben ik nog niet zeker van.

Open einde
Ik las ergens over open einde dat ik mijn verhaal als een weg kunt zien, om je personage naar een kruispunt te leiden. Op die weg geef ik mijn personage alles wat hij of zij nodig heeft om die weg te kunnen gaan: gevoelen, dingen die hij of zij beleeft, gedachten, ontmoetingen. Ik laat hem/haar tenslotte op het kruispunt - met alle informatie - zelf beslissen welke kant hij opgaat.

Ik houd niet van een los einde. (Niet van zo'n eind dat je teveel in moet vullen om je blij te voelen) Maar een beetje open vind ik wel leuk. Jij?

9 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je eerste lustrum!
    Vijf jaar in blogtijd is al best lang. Een mooi moment om even terug te kijken.
    Een open einde? Ik ben er geloof ik niet zo'n fan van. Het kan soms overkomen alsof de auteur er geen einde aan wist te schrijven. Er moeten wel antwoorden komen op de vragen die de schrijver heeft opgeroepen. Je kunt best de protagonist op het eind de wijde wereld insturen, maar dan moeten de obstakels wel weggewerkt zijn, anders voelt het alsof de schrijver zich er maar wat van af maakt. Ik ben benieuwd welke afslag jouw protagonist neemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met deze mijlplaal!
    En tsja, een open eind... aan de ene kant vind ik dat leuk, want dan kan ik zelf verder fantaseren. Aan de andere kant... heb ik liever dat de schrijver dat voor me doet, want dan is een verhaal ook echt af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je eerste lustrum.
    Een opene einde vind ik alleen echt leuk als er een vervolg op komt, anders heb ik liever een echt einde aan een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vijf jaar bloggen is een hele tijd.
    Proficiat met het eerste lustrum.

    En leuk,hoe je het schrijfproces beschrijft.
    Echte open einde's vind ik persoonlijk meestal niet echt leuk,
    wel als je weet dat er een volgend deel komt,dan is dat begrijpelijk.

    Ik wens een een fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo hee, vijf jaar al... wat goed: gefeliciteerd!
    Nou heb ik natuurlijk totaal geen verstand van hoe het echt zit als je een boek schrijft, maar ik vind de vergelijking met de weg wel heel mooi. Ik vind het altijd wel fijn als er ergens nog wat ruimte voor je fantasie blijft. In het leven is ook niet altijd alles duidelijk en afgerond. Net zoals niet aan alles een keurig einde zit, in de zin van het loopt goed of slecht af. Dus mij stoort een open einde echt niet, maar dat is puur persoonlijk denk ik.
    Heel veel succes met het vinden van jouw juiste weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zeg! Ik word nieuwsgierig naar je boek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aritha, gefeliciteerd met je vijf jaar bloggen, wat gaat de tijd snel.
    Open eind of nietl Aritha dat is een mooie vraag die leg ik bij jou neer
    al schrijfend kom jij op de goede plek.....succes!!
    wens je een goed weekend.........
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauwh vijf jaar bloggen is toch al best lang Gefeliciteerd! Een open einde vind ik alleen maar mooi als er een vervolg komt. En dan heel snel er achteraan lezen!! Anders echt niet. Dan vind ik het echt onaf. Moet ik van alles invullen wat ik niet weet. Mijn eigen idee. Dat kan van alles zijn. Echt onbevredigend. Sukses met je boek. Ben heel benieuwd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vijf jaar bloggen; gefeliciteerd. Ik ben niet zo van het open eind geloof ik... maar dat is misschien wel omdat ik te nieuwsgierig ben en gewoon graag wil weten hoe iets afloopt....
    Succes in ieder geval, want jij weet als geen anders wat het beste past bij je boek!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks, ik kom ook op jouw blog kijken vandaag of morgen! Tot dan.