6 jan. 2015

Hoe lang moet een boek zijn?

Dank jullie wel voor alle reacties op mijn laatste blog! Ik kom nog bij jullie langs deze week, om te kijken of er bij jullie iets te lezen valt. Bij sommige ben ik al langs geweest onder mijn pseudo Jedidja ;-)

In mijn schrijfkamer
Vandaag heb ik weer fijn geschreven. Op mijn schrijfkamer, waar ik nauwelijks internet heb, zodat ik niet in de verleiding kom om iets anders te doen. Het lukte aardig. Met een grote mok koffie en vooral rust aan mijn hoofd voelt het schrijven heel anders aan, dan in de kerstvakantie. Ik heb nu ongeveer 27.000 woorden voor Kijk niet naar de rommel. Dat vind ik al een heleboel. Ik ben nu echt bijna op het moment dat het helemaal mis gaat bij mijn hoofdpersoon.


Hoe lang moet een boek zijn?
Zaterdag leende ik bij de bibliotheek een heel interessant boek: De schrijfbijbel ( Dit boek is helaas niet meer leverbaar). In dat boek schrijven de beste redacteuren van Nederland over het schrijven van een goed boek. Op de achterflap staat: "Dé handleiding voor iedereen die een boek wil schrijven." En weet je wat ik in dit boek las wat betreft de lengte van een boek? Ik citeer:

In het algemeen houdt ik een voor een boek een omvang aan van zo'n 80.000 woorden. Ik vraag schrijvers om naar dat aantal toe te werken. Dit is ingegeven door commerciële motieven. Met dit aantal krijg je een gedrukt boek van een lekker omvang, rond de 300 pagina's, waar je toch een redelijke prijs voor kunt vragen. Ook heb je de ruimte om verhaal en personages uitgebreid tot leven te komen. Dit is uiteraard een gemiddelde.  citaat: Hedda Sanders.

Zoveel woorden voor een boek. Ik ben er met mijn beide historische romans niet aan gekomen. Misschien ooit. Ik denk dat ik met mijn nieuwe boek de 50.000 wel ga halen.

Positieve feedback
Vandaag heeft mijn dochter weer stukje in mijn manuscript gelezen. En dit keer kreeg ik positieve feedback. Daar ben ik zo blij! Ik weet niet of je zelf schrijft, maar soms is het echt goed om je werk even in de handen van iemand anders te geven. Om te kijken of het goed overkomt.

Ik ben benieuwd of jullie bepaalde doelen hebben voor 2015.
Die van mij is: Kijk niet naar de rommel afschrijven!

21 opmerkingen:

  1. Dat is een hele klus,het getel van woorden.
    Zeg ik met een knipoog.
    Fijn,dat je boek lekker gaat.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijk me een prachtig doel! Mijn doel is dit jaar misschien nog wel positiever dan het afgelopen jaar af te sluiten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. succes hoor! Mijn kinderboekjes tellen heel wat minder woorden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Good luck with your novel! I wonder if I should write an explanation myself, in 2015, but I am not sure I can concentrate. One cannot be anxiety ridden when writing a book. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn doel? Misschien eindelijk de knoop doorhakken wat ik met mijn onderwerp wil... Op de blog zetten of er een boek van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed advies, maar niets om je op vast te pinnen, lijkt mij. Gewoon schrijven waar je zin in hebt. De rest komt vanzelf wel. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej, jij hier? Leuk! Toch wil ik de deadline halen op de één of andere manier.

      Verwijderen
  7. Lekker dat je weer op dreef bent! Halverwege het jaar hoop ik met een cursus klaar te zijn en ontstaat er hopelijk ruimte om voorzichtig te beginnen aan het schrijven van een boek over het Hooglied. Iets wat ik al heel lang graag wil, maar waarvan ik nauwelijks kan geloven dat het ooit echt kan gebeuren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mail je hier binnenkort over, Marianne!

      Verwijderen
  8. This is so wonderful that you are writing a book! A Novel!! I wish you good concentration, productive writing days, and lots of beautiful creativity for the work! may the lord direct it so it will be inspiring to your audience and draw them closer to the Lord Jesus! Have a awesome 2015, friend...I'm following this :)
    BTW, if you know any friends who are struggling in their marriages, I am sharing this post in case you think it would be helpful: http://www.deeprootsathome.com/the-best-gift-for-any-husband/
    Blessings to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk te lezen dat je goed bezig bent Jedidja. Ik kijk uit naar het eindproduct.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed om alle internet even uit te bannen als je gaat schrijven. De rust te vinden in alle hectiek om eens een blog te schrijven, vind ik al een kunst. Veel schrijfplezier toegewenst voor dit jaar Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om je schrijf-proces te volgen! Ik kan mij voorstellen dat je maatregelen moet nemen om je te concentreren. Ik vind het erg lastig om met dingen bezig te gaan/af te maken, zonder dat ik tegen een deadline aanzit. Ik krijg dan een soort van explosie en doe ineens heel veel (en ben daarna een tijd lang tot weinig in staat). Daar wil ik graag meer belans in krijgen. En ik moet nu wél naar de rommel kijken om op te ruimen en overzicht (en rust in m'n hoofd) te krijgen.
    Een goed schrijfjaar gewenst!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat lijkt mij dat heerlijk zo'n schrijfkamer en wat fijn om positief feedback van je dochter te krijgen. Ik wens je veel succes en plezier bij het schrijven van je boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn als je goede feedback krijgt Aritha! Mijn boekjes zitten rond de 25.000 woorden, dat is niet zoveel, maar het zijn geen romans waar je lekker in duikt. Ik denk dat 50.000 best mooi is, te dik schrikt ook weer af (mij wel althans).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo denk ik er ook wel een beetje over. Nee, jouw boeken zijn geen romans en ze moeten gewoon niet dikker worden. Ze zijn perfect.

      Verwijderen
  14. Een eigen plekje Aritha geen dingen om je heen
    alleen het doel je verhaal te schrijven.
    We gaan het zien, wens je veel schrijf plezier.
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat goed om te lezen hoe fijn en ongestoord je kan schrijven op je eigen kamer. Doelgericht kan werken. Wij hebben eind vorig jaar ons doel afgesloten en zijn nu aan het bijkomen. We zien wel wat 2015 op ons pad brengt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel sterkte en kracht toegewenst jullie!

      Verwijderen
  16. Leuk zo'n blogje over schrijven. Dit werkt inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks, ik kom ook op jouw blog kijken vandaag of morgen! Tot dan.